Powrót do archiwum
Sport i związane z nim bóle mięśni

Sportowiec cierpiący na stan zapalny mięśni

Bóle mięśni będące efektem nieumiejętnie przeprowadzonego treningu, narastające zmęczenie po kilku miesiącach wytężonych ćwiczeń, dolegliwości utrudniające poruszanie, zapalenie ścięgien lub stan zapalny mięśni, czy kręcz szyi, to tylko kilka objawów tak zwanego „kryzysu ćwiczeniowego”, w czasie którego szybko może minąć zapał do ćwiczeń i pragnienie utrzymania dobrej formy przez cały rok. Po kilku pierwszych zajęciach na siłowni sztywność mięśni może być tak uciążliwa, że łatwo złamać postanowienie regularnego uprawiania sportu. Nawet w przypadku najaktywniejszych osób taki stan może zwiększyć ryzyko powstania ognisk zapalnych w obrębie układu mięśniowo- szkieletowego takich jak stan zapalny mięśni lub zapalenie ścięgien. Częste ćwiczenia na stepie lub udział w intensywnych zajęciach spinningu mogą po dłuższym czasie powodować różne doznania bólowe. W przypadku osób prowadzących głównie siedzący tryb życia, które od miesięcy nie uprawiały żadnego sportu, lub osób w starszym wieku, aktywność fizyczna musi być dawkowana i zwiększana stopniowo.

Powszechny problem wśród sportowców

Bóle mięśni pojawiające się po zawodach mają zazwyczaj różne przyczyny i charakter. Istotne jest zdefiniowanie ich podłoża, aby odpowiednio zaplanować trening. Wyróżniamy następujące rodzaje dolegliwości:

  • Ból pojawiający podczas wysiłku: pojawia się już w trakcie ćwiczeń i obejmuje większe grupy mięśni. Przyczyną może być kumulowanie się kwasu mlekowego lub wyczerpanie zapasów energii (jeśli dotyczy głównie mięśni nóg).
  • Ból pojawiający się po wysiłku: pojawia się 24 godziny po wysiłku i zwykle utrzymuje się przez 3-4 kolejne dni. Zazwyczaj jest to objaw występujący po specyficznych ćwiczeniach, jak np. zbieganie z góry na dół.
  • Zapalenie ścięgien: jest to stan zapalny jednego lub kilku ścięgien - solidnych struktur, których zadaniem jest łączenie kości i mięśni. Zazwyczaj jest ono spowodowane przez urazy lub intensywny wysiłek, rzadziej przez infekcje lub choroby autoimmunologiczne, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów. Zapalenie ścięgna pojawia się najczęściej w okolicach ramion, łokci, kolan, nadgarstków lub pięt. Może też występować w miejscu połączenia ścięgnisto-kostnego lub w jakimkolwiek innym miejscu na długości ścięgna, albo dotykać pochewki otaczającej ścięgno. W takim przypadku mamy do czynienia z zapaleniem pochewek ścięgnistych. W wielu sytuacjach, aby wyleczyć stan zapalny, wystarczy jedynie odpowiednio długi okres odpoczynku. Głównym objawem jest wystąpienie bólu w miejscu dotkniętym stanem zapalnym, któremu może towarzyszyć mniej lub bardziej widoczny obrzęk, powiększający się w momencie wykonywania ruchów. Stan zapalny ścięgien może być spowodowany nadmiernym przeciążeniem, np.  w sportach wymagających rozległych i powtarzalnych ruchów kończyn lub przy wykonywaniu niektórych zawodów (np. artyści grający na niektórych instrumentach muzycznych). Innym czynnikiem nasilającym ryzyko wystąpienia zapalenia ścięgien jest wiek, ponieważ wraz z upływem lat mięśnie i ścięgna tracą częściowo swoją elastyczność.

Aby uniknąć nadwyrężenia mięśni, wskazane jest wykonywanie pewnych ćwiczeń, mających na celu ich wzmocnienie, a tym samym ochronę szkieletu i ścięgien przed najpowszechniejszymi urazami, do jakich dochodzi na siłowni.

Należy zatem wzmocnić kręgosłup lędźwiowo-krzyżowy, wykonując takie ćwiczenia, jak stretching, skręty tułowia, ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i pleców w okolicach kręgów lędźwiowych. Dzięki wykonywaniu ćwiczeń stabilizujących, ćwicząc zginacze i prostowniki stawu kolanowego, możemy wzmocnić kolana. W ten sam sposób należy wzmacniać mięśnie pośladków i pleców.

Należy więc wzmocnić kręgosłup lędźwiowo-krzyżowy, wykonując takie ćwiczenia, jak stretching, skręty tułowia, ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i pleców w okolicach kręgów lędźwiowych. Dzięki wykonywaniu ćwiczeń stabilizujących, ćwicząc zginacze i prostowniki stawu kolanowego możemy wzmocnić kolana. W ten sam sposób należy wzmacniać mięśnie pośladków i pleców.

Powrót do archiwum