Historia

Początki: lata 20-te i 40-te

Historia Angelini rozpoczyna się w 1919 roku w Ankonie, w małym laboratorium farmaceutycznym, gdzie Francesco Angelini stawiał swoje pierwsze kroki w branży. W 1940 roku założył spółkę ACRAF (Aziende Chimiche Riunite Angelini Francesco), której główną działalność stanowiła w dalszym ciągu produkcja i dystrybucja leków.

Zaraz po wojnie Francesco Angelini jako pierwszy importuje do Włoch witaminę B12 – środek wzmacniający do leczenia anemii, bardzo powszechnej choroby w tym czasie.  Lek jest produkowany i sprzedawany pod nazwą handlową Dobetin i jest bardzo pozytywnie odbierany na rynku.  Transakcja ta była pierwszym wielkim sukcesem Angelini

Na górę

Lata 50- siąte: XX wieku: Punkt zwrotny

Francesco Angelini konsoliduje działalność i wyznacza bardziej zasadniczą transformację przemysłową swojej firmy.  W porozumieniu z synem Igino postanowił na początku lat 50. rozwinąć działalność w Rzymie, gdzie obecnie znajduje się siedziba firmy.  W tym samym czasie działalność spółki uległa zróżnicowaniu i Angelini weszła do sektora towarów konsumpcyjnych.   W 1958 roku powstała Fater, spółka z Peskary zajmująca się produkcją pieluszek dla dzieci i podpasek higienicznych.  W tym samym roku została wprowadzona na rynek Tachipirina, lek przeciwgrypowy na bazie paracetamolu, który obecnie jest najczęściej przepisywany przez lekarzy pediatrów i jest jednym z trzech najlepiej sprzedających się w historii leków we Włoszech.

Powrót na górę strony

Na górę

Lata 60-te i 70-te XX wieku: "Złota epoka"

W 1963 r. w czasie największego boomu urodzeń Fater jako pierwsza firma we Włoszech uruchomiła produkcję pieluszek jednorazowych dla dzieci pod marką Lines, a dwa lata później pierwszą linię podpasek higienicznych dla kobiet (również pod marką Lines).  Nazwa Lines została wybrana dlatego, że przywodzi na myśl len, z którego dotychczas były wykonywane pieluchy.  Po śmierci Francesco Angeliniego w 1964 r. zarządzanie firmą przejął jego syn Igino.  W latach 60. rozpoczęto produkcję pierwszych oryginalnych molekuł do badań farmaceutycznych Angelini.

Na przełomie lat 60. i 70. zostały odkryte i opracowane ważne i innowacyjne molekuły, takie jak oksolamina (przeciwkaszlowa), benzydamina (przeciwzapalna), trazodon (działanie antydepresyjne) i dapiprazol (stosowany w leczeniu jaskry).  W zakresie technologii produkcji Angelini w 1975 r. jako pierwsza firma we Włoszech wprowadziła maszyny do produkcji pieluch i jako jedna z pierwszych wykorzystała komputery do projektowania oraz wprowadziła elektronikę do linii produkcyjnych.

Powrót na górę strony

Na górę

Lata 80-siąte XX wieku: nowoczesna i międzynarodowa firma

W 1985 roku Angelini wykorzystała potencjał przeciwbólowego ibuprofenu na rynku włoskim i wprowadziła na rynek lek bez recepty na ból głowy o nazwie Moment, który był przykładem pierwszych działań marketingowych w odniesieniu do produktów farmaceutycznych. Ponadto Igino Angelini już od lat 60. zdawał sobie sprawę, jakie znaczenie dla powodzenia jego produktów ma komunikacja.

W latach 80. Grupa Angelini rozpoczęła proces umiędzynarodowienia, tworząc zakłady produkcyjne i handlowe w Hiszpanii i Portugalii.  Działalność na Półwyspie Iberyjskim rozpoczęła się w 1979 roku wraz z nabyciem grupy Lepori di Barcellona, składającej się z trzech spółek: Farma Lepori i L. Lepori aktywnych w zakresie produkcji i sprzedaży leków, oraz Laboratorios Ausonia specjalizującej się w produkcji talku i artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci.

Powrót na górę strony

Na górę

Lata 90-siąte XX wieku: Dywersyfikacja i sojusze strategiczne

Po śmierci Igino Angeliniego w 1993 r. jego syn Francesco przejmuje stery i dalej umacnia pozycję Grupy w sektorze higieniczno-sanitarnym poprzez wzmocnienie sojuszu z Procter & Gamble zawiązanego w 1992 roku.  We Włoszech międzynarodowa amerykańska firma łączy markę Pampers (pieluszki dla dzieci) z Lines w sektorze podpasek higienicznych dla kobiet, podczas gdy marka Lines w sektorze pieluszek dla dzieci ze względów antymonopolowych zostaje przekazana w ramach umowy o przekazaniu technologii do innej grupy przemysłowej.  W połowie lat 90., w związku z dywersyfikacją działalności gospodarczej, Francesco Angelini wzmacnia grupę spożywczą utworzoną pod koniec lat 50.  W 1993 roku wchodzi on na rynek szlachetnych win, olei i wędlin.

Powrót na górę strony

Na górę

Od 2000 r. do czasów obecnych: Umocnienie działalności podstawowej i internacjonalizacja

Od 2000 roku Angelini jest jednym z wiodących producentów i dystrybutorów leków generycznych we Włoszech.  W tym samym roku do Grupy Angelini dołączyła Amuchina, firma z siedzibą w Genui produkująca środki dezynfekujące i odkażające o takiej samej nazwie, będąca liderem w swojej branży we Włoszech.

W latach 2000-2001 Angelini nabywa Helsinn Produtos Farmacêuticos i Helfarma Produtos Farmacêuticos – dwie portugalskie firmy farmaceutyczne, które łączą się w spółkę Angelini Farmacêutica, umacniając w ten sposób obecność Angelini na Półwyspie Iberyjskim.

W 2002 roku Angelini nabywa Farmamed, wiodącą włoską firmę zajmującą się wprowadzaniem do obrotu produktów parafarmaceutycznych w supermarketach, a w 2003 roku wchodzi na rynek produktów ziołowych i suplementów wraz z nabyciem Body Spring.

W ostatnich latach, w ramach umów handlowych i spółek cywilnych, Angelini tworzy podstawy rozwoju w innych krajach.  W 2004 roku spółka nabyła znaczący udział w Elder Pharma, jednej z wiodących firm farmaceutycznych na rynku indyjskim.  W 2007 roku nabyła CSC Pharmaceuticals, grupę farmaceutyczną działającą w Europie Środkowo-Wschodniej i partnera strategicznego Angelini od 1998 roku, a w 2008 r. grecką grupę farmaceutyczną Angelini Pharma Hellas.  Od 2009 roku do Grupy należy Alcavis HDC LLC, amerykańska firma sprzedająca środki antyseptyczne i dezynfekcyjne oraz pakistańska firma farmaceutyczna Angelini Pharmaceuticals (PVT) LTD.

W latach 2010 i 2011 grupa Angelini znacznie wzmocniła również swoją obecność w sektorze winiarskim, nabywając wytwórnię win Puiatti w Friuli oraz przedsiębiorstwo Bertani, znane przede wszystkim z produkcji Amarone w rejonie Werony.

W 2011 roku Grupa nabyła od P&G markę Infasil, włoskiego lidera w sektorze dezodorantów i środków do higieny intymnej.
W tym samym roku Angelini stawia pierwsze kroki w Turcji, nabywając firmę farmaceutyczną Angelini Ilac San. Ve Tic. 

W 2012 roku portfel produktów Grupy Angelini wzbogaca się o marki ACE i Neoblanc (rynek produktów gospodarstwa domowego), nabyte od firmy Fater. Grupa wzmocniła również swoją obecność w sektorze perfumeryjnym poprzez nabycie akcji spółki ITF z oddziałami we Włoszech i Niemczech.
Od roku 2014 spółka Bertani Domains zarządza działaniami w sektorze winiarskim. 

W ostatnich latach Angelini skupiła się na strategicznych obszarach terapeutycznych, takich jak ból i stany zapalne, zdrowie psychiczne i choroby zakaźne. Dzięki umowom marketingowym z największymi międzynarodowymi przedsiębiorstwami farmaceutycznymi Angelini poszerzyła swój portfel produktów o wiodące marki, w tym marki międzynarodowe. W obszarze bólu i stanów zapalnych są to Vellofent  (fentanyl) i Tachifene (paracetamol i ibuprofen), w obszarze zdrowia psychicznego Adasuve (loksapina), Resilient (lit) oraz Latuda (chlorowodorek lurazydonu), a w obszarze chorób zakaźnych Xydalba (dalbawancyna).

Na górę