Powrót do archiwum
Przygotuj się do sezonu grypowego

Ból głowy, dreszcze, gorączka i ogólne osłabienie to najczęstsze objawy grypy. Jak ich uniknąć? Należy odpowiednio wcześniej rozpocząć działania prewencyjne. Zaszczep się, dbaj o dietę, przestrzegaj higieny, a odeprzesz atak groźnych wirusów.
Grypy nie można lekceważyć, ponieważ powikłania po chorobie są bardzo niebezpieczne. Szczególną wagę do profilaktyki powinny przyłożyć osoby z grup podwyższonego ryzyka. Są wśród nich kobiety w ciąży, dzieci, osoby po 50. roku życia, a także cierpiący na choroby przewlekłe i schorzenia serca.
W zeszłym roku prawie 3 miliony Polaków chorowały na grypę. W tym roku wyprzedź groźnego wirusa, wzmocnij odporność i ciesz się zdrowiem przez cały sezon jesienno-zimowy. Jak to zrobić?

Szczepionka na grypę
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, szczepionka przeciw grypie zapewnia odporność na poziomie 70–90%. W Polsce szczepienia wciąż nie są powszechne. Szacuje się, że tylko ok. 3% z nas korzysta z tej metody przeciwdziałania grypie. Lekarze zapewniają, że szczepionka jest bezpieczna i polecają ją wszystkim.

Dieta przeciwko grypie
Produkty bogate w witaminy i minerały naturalnie wzmacniają odporność. W diecie antygrypowej nie może więc brakować owoców i warzyw. Zwykle jesienią i zimą jemy ich mniej niż latem, dlatego brakuje nam cennych składników odżywczych. Dla naszego zdrowia i systemu odpornościowego najlepiej będzie, jeśli włączymy owoce i warzywa do każdego posiłku. Rano do płatków lub owsianki dodajmy banana i wypijmy szklankę świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy. Do pracy zabierzmy winogrona lub jabłko, a do kanapki dołóżmy plaster awokado. Świetnym rozwiązaniem na obiad będzie zupa warzywna albo sałatka. Pokrojone owoce i warzywa to dobra przekąska, łatwa do zjedzenia o każdej porze dnia. Chude mięso, drób, ryby, nabiał, jaja, orzechy i nasiona również wzmacniają odporność. Nie powinno ich brakować w jesienno-zimowym menu. Starcie z wirusami pomoże wygrać czosnek. Właściwości antywirusowe i bakteriobójcze wykazuje również miód. W sezonie grypowym powinniśmy go spożywać regularnie. Możemy też przygotowywać specjalny napój wzmacniający odporność – do szklanki letniej wody dodajemy łyżkę miodu, sok z połowy cytryny i pijemy miksturę na czczo.

Ruch to zdrowie
Regularne ćwiczenia poprawiają krążenie krwi i pozytywnie wpływają na układ immunologiczny. Lekarze twierdzą, że wystarczy godzina ruchu dziennie, aby zapobiec grypie. Nie musi to być jednorazowy trening na siłowni. Pozytywne efekty daje wchodzenie po schodach, spacer z pracy do domu albo przejażdżka rowerem po zakupy. Aktywność na świeżym powietrzu najlepiej wpływa na odporność.

Odpoczynek dla odporności
Organizm regeneruje się podczas snu. Dzięki niemu jesteśmy w stanie stawić czoła chorobom i szybciej wracamy do zdrowia. Nie należy bagatelizować roli relaksu, jeśli chcemy przetrwać jesień i zimę bez zwolnienia. Ile spać, żeby być zdrowym? Lekarze zalecają 7–9 godzin dziennie.

Higiena prozdrowotna
Do zakażenia wirusem grypy często dochodzi drogą kropelkową, dlatego w okresie zachorowań unikajmy kontaktu z osobami kichającymi i kaszlącymi. Wirus grypy przenosi się również poprzez kontakt bezpośredni z zakażoną osobą. Z tych powodów powinniśmy szczególnie dbać o higienę. Regularne mycie rąk, niedotykanie nimi okolic ust i nosa oraz trzymanie się z dala od chorych, pomoże ustrzec się przed grypą.
Nasze zdrowie można porównać do konta bankowego: wpłacamy pieniądze, kiedy ich nie potrzebujemy, aby móc wypłacać, gdy mamy problemy. Jeśli z wyprzedzeniem zadbamy o odporność, organizm odwdzięczy nam się z nawiązką i grypa nie będzie naszym zmartwieniem.

Źródło: http://zdrowie.wp.pl/zdrowie/wirtualny-poradnik/go:2/art1399,jak-przygotowac-sie-do-sezonu-grypowego.html

Powrót do archiwum