Powrót do archiwum
Bezsenność
Bezsenność trwająca dłużej niż cztery tygodnie jest uważana za przewlekłą i wymaga starannej oceny nie tylko  dlatego, że wpływa na jakość życia pacjenta, ale również dlatego, że jest ona istotnym czynnikiem ryzyka ewentualnego rozwoju depresji.
Bezsenność może być leczona  przy zastosowaniu metod niefarmakologicznych, jak też przy pomocy leków.  W porównaniu z innymi typami leków, zaletą trazodonu jest to, że zmniejszają zaburzenia snu, powodując mniejsze objawy niepożądane.

Od pewnego czasu źle śpię: czy cierpię na bezsenność?
Bezsenność jest definiowana jako stan, w którym występuje skrócenie czasu snu.

Bardziej ogólnie termin ten wskazuje na subiektywne odczucie braku odpowiednich korzyści, jakie niesie ze sobą sen, ponieważ trwa on zbyt krótko lub jest mało relaksujący. W rzeczywistości „współczynnik czasu snu” nie jest sam w sobie istotny, ponieważ każdy z nas ma indywidualne potrzeby dotyczące długości snu: niektórym osobom wystarcza 3-5 godzin snu, aby czuć się w pełni wypoczętym, podczas gdy inni potrzebują nie mniej niż 8-9 godzin.

Czy istnieją różne rodzaje bezsenności
Tak, mówimy o bezsenności początkowej, gdy pojawiają się trudności z zasypianiem, o bezsenności centralnej, gdy sen nie jest ciągły oraz jest zakłócany przez częste przebudzenia, oraz o bezsenności granicznej, kiedy poranne przebudzenie występuje przedwcześnie.

Klasyfikuje się również czas trwania bezsenności, co oznacza, że w zależności od czasu trwania tego zaburzenia, można wyróżnić:
  • bezsenność sporadyczną, która zwykle trwa kilka dni i jest związana z występowaniem pewnych czynników, takich jak stany chorobowe, niepokój, hałas, niewłaściwa temperatura otoczenia, zmiana czasu, itp.;
  • bezsenność przejściowa, kiedy dana osoba skarży się na zakłócenie snu przez okres trwający nawet do trzech tygodni;
  • bezsenność przewlekła, gdy zaburzenie utrzymuje się w czasie.

Przyczyny bezsenności
Czynniki, które mogą mieć wpływ na ilość i jakość snu są liczne i zróżnicowane; czasami powodem bezsenności mogą być konkretne przyczyny, czasami do wystąpienia tego zaburzenia może przyczynić się więcej powodów.

Mechanizmy snu są wrażliwe na występowanie czynników psychologicznych, takich jak: stres, problemy rodzinne i finansowe powodujące niepokój; w niektórych przypadkach przyczyną bezsenności są czynniki środowiskowe, takie jak wysokość nad poziomem morza czy syndrom jet lag, związany z przekraczaniem stref czasowych podczas długich podróży samolotem.

Gdy zaburzenia snu występują u osoby zdrowej, u której nie stwierdzono innych chorób, mówimy o bezsenności pierwotnej, natomiast gdy zmiana mechanizmów snu jest związana z obecnością szczególnych patologii, bezsenność jest definiowana jako wtórna.

Niektóre zaburzenia lub choroby fizyczne, takie jak choroby wątroby, zaburzenia oddychania, żołądkowo-jelitowe, zaburzenia serca, jak również depresja, różnego rodzaju zaburzenia neurologiczne i psychiatryczne mogą być główną przyczyną zaburzeń snu.

Jakie konsekwencje powoduje bezsenność
Bezsenność powoduje mniej lub bardziej poważne konsekwencje dla samopoczucia i życia danej osoby. Senność, obniżenie zdolności koncentracji, problemy z pamięcią, rozdrażnienie i ogólne zmęczenie negatywnie wpływają  na codzienną  jakość życia osoby, która śpi mało i źle.
Nasz organizm potrzebuje odpoczynku, aby odzyskać siły, zachować sprawność fizyczną i wzmocnić układ odpornościowy; bezsenność powoduje osłabienie funkcji obronnych organizmu, zwiększając podatność na choroby i infekcje.

Jak poprawić jakość snu
  • Kłaść się do łóżka i wstawać o tej samej godzinie, nawet jeśli źle spaliśmy w nocy;
  • Jeśli obudzimy się zanim zadzwoni budzik - zamiast przewracać się z boku na bok w łóżku zaleca się wstanie i rozpoczęcie codziennej aktywności;
  • Należy kłaść się do łóżka, gdy jesteśmy senni i unikać popołudniowej drzemki;
  • Ograniczyć w porze snu aktywność organizmu zarówno fizyczną, jak i intelektualną, starając się jak najbardziej zrelaksować;
  • Ograniczyć spożycie napojów pobudzających, takich jak kawa, herbata czy alkohol, gdyż sprzyjają one budzeniu się w nocy;
  • Unikać palenia przed snem, zamiast tego pić gorące napoje, takie jak mleko i rumianek, które ułatwiają zrelaksowanie;
  • Spać w pokoju o możliwie największym stopniu wyciszenia, we właściwej temperaturze otoczenia i w wygodnym łóżku;
  • Jeść o regularnych porach i unikać dużych posiłków przed udaniem się na spoczynek nocny;
  • Prowadzić  odpowiednią aktywność fizyczną w ciągu dnia.

Leczenie
Jeśli po usunięciu potencjalnej przyczyny zaburzeń i wdrożeniu środków behawioralnych objawy nadal się utrzymują, należy zgłosić się do lekarza, aby zapobiec pogłębieniu się bezsenności i przekształceniu jej w stan przewlekły. Uwaga! W leczeniu bezsenności zakazane jest działanie na zasadzie „zrób to sam”, ponieważ niekontrolowane przyjmowanie leków nasennych może prowadzić do wystąpienia poważnych objawów niepożądanych oraz  uzależnienia się od leków.

Każdy przypadek bezsenności powinien być badany i rozpatrywany indywidualnie. Dopiero po przeanalizowaniu i ocenie ogólnego stanu pacjenta lekarz może zalecić odpowiednią terapię, przepisując leki lub podejmując decyzję o przerwaniu ich stosowania, zgodnie z obserwowanym przebiegiem klinicznym.
Powrót do archiwum