Historia

Początki: lata 20-te i 40-te

Historia Angelini rozpoczyna się w 1919 roku w Ankonie, w małym laboratorium farmaceutycznym, gdzie Francesco Angelini stawiał swoje pierwsze kroki w branży. W 1940 roku założył ACRAF, co stanowi skrót od Aziende Chimiche Riunite Angelini Francesco, których główną działalnością jest w dalszym ciągu produkcja i dystrybucja leków.

Zaraz po wojnie, Francesco Angelini jako pierwszy importuje do Włoch witaminę B12, środek wzmacniający do leczenia anemii, bardzo powszechnej choroby w tym czasie. Lek jest produkowany i sprzedawany pod nazwą handlową Dobetin i jest bardzo pozytywnie odbierany na rynku. Transakcja ta była pierwszym wielkim sukcesem Angelini.

Na górę

Lata 50- siąte: XX wieku: Punkt zwrotny

Francesco Angelini konsoliduje działalność i wyznacza bardziej zasadniczą transformację przemysłową swojej firmy. W porozumieniu z synem Igino, postanowił na początku lat pięćdziesiątych rozwinąć działalność w Rzymie, gdzie obecnie znajduje się siedziba firmy. W tym samym czasie  działalność firmy uległa zróżnicowaniu i Angelini weszła do sektora towarów konsumpcyjnych. W1958 roku powstała firma Fater, firma z Peskary zajmująca się produkcją pieluszek dla dzieci i podpasek higienicznych. W tym samym roku, została wprowadzona  na rynek Tachipirina, lek przeciwgrypowy na bazie paracetamolu, który obecnie jest najczęściej przepisywany przez lekarzy pediatrów i jest jednym z trzech najlepiej sprzedających się w historii leków w Włoszech.

Na górę

Lata 60-te i 70-te XX wieku: "Złota epoka"

W 1963 r. w czasie największego bumu urodzeń, Fater jako pierwsza firma we Włoszech uruchomiła produkcję pieluszek jednorazowych dla dzieci pod marką Lines, a dwa lata później pierwszą linię podpasek higienicznych dla kobiet (również pod marką Lines). Nazwa Lines została wybrana, dlatego, że przypomina len to jest materiał, z którego dotychczas były wykonywane pieluchy. W 1964 r., po śmierci Francesco Angelini, syn Igino przejął zarządzanie firmą. W latach 60-tych rozpoczęto produkcję pierwszych oryginalnych moleuł do badań farmaceutycznych Angelini.

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zostały odkryte i opracowane ważne i innowacyjne molekuły takie jak oksolamina (przeciwkaszlowa), benzydamina (przeciwzapalna), trazodon (działanie antydepresyjne) i dapiprazol (stosowany w leczeniu jaskry). W zakresie technologii produkcji, Angelini w 1975 r. jako pierwsza firma we Włoszech wprowadziła maszyny do produkcji pieluch i jako jedna z pierwszych wykorzystała komputery do projektowania oraz wprowadziła elektronikę do linii produkcyjnych.

Na górę

Lata 80-siąte XX wieku: nowoczesna i międzynarodowa firma

W 1985 roku Angelini przewidział potencjał przeciwbólowego ibuprofenu na rynku włoskim i wprowadził na rynek lek bez recepty  na ból głowy o nazwie Moment, który był przykładem pierwszego marketingu w odniesieniu do produktów farmaceutycznych. Ponadto Igino Angelini, już od lat sześćdziesiątych, zdawał sobie sprawę, jakie znaczenia ma komunikacja dla powodzenia jego produktów. W latach 80-tych Grupa Angelini rozpoczęła proces umiędzynarodowienia tworząc zakłady produkcyjne i handlowe w Hiszpanii i Portugalii. Działalność na Półwyspie Iberyjskim rozpoczęła się w 1979 roku wraz z nabyciem grupy Lepori di Barcellona, składającej się z trzech spółek: Farma Lepori i L. Lepori aktywnych w zakresie produkcji i sprzedaży leków, oraz Laboratorios Ausonia, specjalizującej się w produkcji talku i artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci.

Na górę

Lata 90-siąte XX wieku: Dywersyfikacja i sojusze strategiczne

W 1993 roku, po śmierci Igino Angeliniego, jego syn Francesco przejmuje stery i dalej umacnia  pozycję Grupy w sektorze higieniczno-sanitarnym poprzez wzmocnienie sojuszu z Procter&Gamble zawiązanego w 1992 roku. We Włoszech, międzynarodowa amerykańska firma łączy markę Pampers (pieluszki dla dzieci) z Lines w sektorze podpasek higienicznych dla kobiet, podczas gdy marka Lines w sektorze pieluszek dla dzieci ze względów antymonopolowych zostaje przekazana w ramach umowy o przekazaniu technologii do innej grupy przemysłowej. W połowie lat 90-tych, w związku z dywersyfikacją działalności gospodarczej Francesco Angelini wzmacnia  grupę spożywczą utworzoną pod koniec lat  pięćdziesiątych. I tak od 1993 roku, wchodzi na rynek szlachetnych win, olei i wędlin.

Na górę

Od 2000 do chwili obecnej

Od 2000 Angelini jest jednym z wiodących producentów i dystrybutorów leków generycznych we Włoszech. W tym samym roku, Amuchina, genueńska firma produkująca środeki dezynfekujące i odkażające o takiej samej nazwie, będąca liderem w swojej branży we Włoszech, dołączyła do Grupy Angelini. W latach 2000 - 2001 kupuje Helsinn Produtos Farmacêuticos i Helfarma Produtos Farmacêuticos, dwie portugalskie firmy farmaceutyczne, które łączą się w firmę Angelini Farmacêutica, konsolidując w ten sposób obecność Angelini na Półwyspie Iberyjskim. W 2002 Angelini nabywa Farmamed, wiodącą włoską firmę zajmującą się wprowadzaniem do obrotu produktów parafarmaceutycznych w supermarketach a w 2003 roku wchodzi na rynek produktów ziołowych i suplementów nabywając Body Spring. W ostatnich latach, w ramach umów handlowych i spółek cywilnych, Angelini tworzy podstawy rozwoju również w innych krajach. W 2004 roku, firma nabyła znaczący udział w Elder Pharma, jednej z wiodących firm farmaceutycznych na rynku indyjskim. W 2007 roku nabyła CSC Pharmaceuticals, grupę farmaceutyczną działającą w Europie Środkowej i Wschodniej i partnera strategicznego Angelini od 1998 roku, natomiast w 2008 r. nabyła grecką grupę farmaceutyczną Faran. Od 2009 stanowią część Grupy Alcavis HDC LLC, amerykańskiej firmy sprzedającej środki antyseptyczne i dezynfekcyjne oraz pakistańskiej firmy farmaceutycznej Scharper Pakistanie. 

W latach 2010 i 2011 grupa Angelini znacznie wzmocniła również swoją obecność w sektorze wina nabywając winnice Cantina Puiatti w Friuli oraz przedsiębiorstwo Bertani, znane przede wszystkim z produkcji Amarone w rejonie Werony.
W 2011 roku P&G nabyła markę Infasil- włoskiego lidera w sektorze dezodorantów i środków do higieny intymnej. 

W tym samym roku Angelini stawia pierwsze kroki w Turcji nabywając firmę farmaceutyczną  Angelini Ilac San. Ve Tic. 

W 2012 roku portfoglio Grupy Angelini wzbogaca się o marki ACE i Neoblanc (rynek produktów gospodarstwa domowego), nabyte przez Fater. Grupa wzmocniła również swoją obecność w sektorze perfumeryjnym poprzez nabycie akcji spółki ITF, z oddziałami we Włoszech i Niemczech.

Od 2014 roku spółka Bertani Domains zarządza działaniami w sektorze wina. 

Na górę